Inspiratie, visie, werk

Mijn drive

Ik heb altijd een zeer sterke ‘drive’ om beelden te scheppen. Om mijn fantasieën en ideeën te verbeelden. Als ik dit niet doe dan gaat het aan me knagen. Ik heb ooit eens RSI gehad en kon in die tijd niet met mijn handen werken. Verschrikkelijk. Allerlei beelden die in me hoofd zaten maar ik kon ze niet uitten via mijn geliefde manier. Ik verzon andere manieren om toch een beeld te maken. Ik ging materialen in verf deppen om die vervolgens te stempelen op papier of doek. Sommige pakten goed uit en enkele daarvan gebruik ik nog steeds.

De kracht van mensen

Wat mij integreert zijn emoties van mensen en voornamelijk mensen die in hun kracht staan. Wanneer ze hun sterkste kant van zich zelf durven te laten zien. Wanneer ze trots zijn op wat ze bereikt hebben. Een prachtige danspose, een overtuigende houding van een artiest of een sensuele blik van mijn eigen vrouw.

Overtuigingskunst

Die krachtige menselijke emoties zet ik zo overtuigend mogelijk neer. Het is het kiezen van het het juiste moment, de juiste pose of ‘look’. Ik kies een sterke uitsnede zodat je inzoomt op datgene waar de passie van de persoon het meest tot uitdrukking komt. Met behulp van mijn schilderstijl en het gebruik van sterke contrasterende kleuraccenten druk ik de betovering uit die het mij geeft.

Verweringen en erosie

Ik laat me ook inspireren door straataffiches, die aangetast zijn door erosie of menselijk toedoen, een verhaal tonen. De lagen over elkaar geplakte affiches symboliseren het verstrijken van de tijd. Ze vertellen ons dat alles vergankelijk is. Het altijd en alom aanwezige proces van veroudering fascineert me. Of laten de lagen juist een continue vernieuwing zien?

Materialenkennis

In mijn werk pas ik vele technieken toe. Ik bewerkt het doek met papier, bootlak, pleistergips, zijdeglanslak, tape en acrylverf, waarna ik met mijn spatel doelgericht de lagen blootlegt. Zo zijn de werken niet enkel van een afstand interessant maar juist ook van heel dichtbij. Diverse structuren zijn goed te zien. Telkens verschijnen er nieuwe vlekken, krassen, verweringen, waardoor het doek steeds boeiender wordt om naar te kijken. Soms maak ik eerst studies en experimenteer ik met diverse materialen. Als ik een spetter maak, wil ik deze wel kunnen sturen. De verf moet dan niet te waterig zijn maar wel vloeibaar blijven. Dit kan alleen bij een juiste verhouding tussen diverse grondstoffen.

Altijd bezig met beeld

In 1996 ben ik afgestudeerd aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Maastricht. Naast mijn kunstenaarschap ben ik eigenaar van ontwerpstudio Design al dente. In mijn beginjaren heb ik voornamelijk interactieve kunst gemaakt, maar sinds 2010 heb ik mijn passie voor het schilderen weer opgepakt. Omdat ik elke dag op verschillende manieren met beeld bezig ben, versterkt dit mijn visie op kunst en de kijk op mijn eigen werk.

Bekijk ook de brochure [pdf document]